jueves, 24 de octubre de 2013

Tercer moviment de la Tercera Simfonia de Brahms

Avui parlarem de l'obra espectacular del conegut autor clàssic Johannes Brahms , concretament amb la seva 3ª sinfonia en Fa major i molt especialment en el celebèrrim 3er moviment(Poco Allegretto) que trovareu tot just al final d'aquest comentari.
En 1883, Brahms autor de 2 sinfonies i 3 concerts que li havien donat molta fama a Europa i Amèrica, decideix abordar la composició de una nova simfonia i escull com lloc d'aillament i treball el elegant balneari de Wiesbaden, al costat del Rin.
Brahms compose la simfonia amb gran rapidesa i per la tardor té lloc una audició prèvia en la versió per a dos pianos, que tocan l'autor i el seu amic Ignaz Brüll devant de un grup reduït.
El estreno té lloc a Viena el 2 de desembre del 1883, amb Hans Richter al front de la Filarmònica.
La 3ª sinfonia té una acollida triunfal, la màxima dispensada fins llavors a una obra de Brahms i es difòn a través d'Europa i Estats Units. El èxit inicial va desconcertar una mica a Brahms, que va arrivar a calificar-la com “massa cèlebre, per desgràcia”. Potser li molestava que eclipsés a les 2 anteriors i segurament sospitava que la acceptació era un tant superficial.
La seva estructura es la tradicional en 4 moviments, amb 2 formes de sonata que enmarquen a 2 temps centrals de forma ternària, A-B-A. La orquestació coincideix amb la de les simfonies precedents, sense contrafagot ni tuba.
Passo a comentar el 3er moviment( Poco Allegretto ):
Aquest cèlebre moviment ocupa el lloc del Scherzo beethovià i adopta forma ternaria; però el seu caràcter bucòlic i íntim es absolutament diferent del estil de Beethoven. Els violonchels entonen una melodia melancònica anticipada en la coda del Andante(2on moviment ) i que no es sinó la inversió del primer tema del Allegro (últim moviment ).
Aquest intermezzo, d'ambient característic i transparent textura, recorda a Schubert i evidencia un domini plè del art orquestral: la melodia passa per quasi tots els instruments i adquireix un color inolvidable en el "solo" de trompa despres del trio i quan els violins dividits el repeteixen poc abans del final.
Las subtileses rítmiques i tímbriques de la secció central aportan un oportú contast .
En total te una duració de 5' 51”.


No hay comentarios:

Publicar un comentario